Wednesday, September 23, 2009

sYaWaL Ku Di TaNaH aiR

Aku bangun seawal jam 6 pagi. Tapi bila dah besar ni cam tkde makna pon bangun awal di pagi hari. Time kecik2 dlu lepas je solat Subuh, terus bergerak dr rumah ke rumah sekitar utk kumpul duit raya. Dah besar ni mne ade. Bangun, solat subuh, mandi, breakfast sket pastu tunggu nak gi solat sunat Aidilfitri.

*Para ALONG*

Dah selesai solat sunat, balik rumah nenek, tunggu Mak Long, pastu gerak gi kubur arwah atuk, Tok Nyang dan moyang2 kami. Dah hbis menziarahi pusara, bermulalah aktiviti mentekedarah di pagi raya. Destinasi pertama, Lereh (rumah adik beradik arwah atuk). Pastu, Bukit Rambai ->Klebang Kecil->Tengkera->Pulau Gadong. Menu bukan men lagi. Ketupat, lemang, rendang, nasi tomato, itik masak kurma, lontong dll. Memang nahas la hri raya ni. Sampai je rumah nenek, lepas solat terus reput.

*My FAMILY*

Syawal kedua lak, keluarga aku awal-awal pagi dah keluar gi Johor menziarahi kubur arwah adik aku (satu-satunya yg bernama Muhammad). Kemudian, ke rumah pengasuh kitorang time kecik. Bila dengar diorang ungkit balik zaman kitorang kanak-kanak dulu, mmg lawak la. Tak caya lak mse kecik dlu gtu. Pastu gi rumah Ustaz Hamzah yg ajar kitorang ngaji dulu. Member mak & abah gak la. Dah puas bersembang, gerak pulang. Sebelum tu singgah dulu Ayer Hitam, singgah beli barang.

Sepupu laen ajak maen boling tapi masalahnya gi pukul 6 ptg. Mana la sempat kitorang nak smpai. At least wat la lepas solat Maghrib. Takdela risau sangat nnt sbb dah solat. Raya oh raya......Raya ketiga, bergerak pulang ke Teluk Intan, Perak. Abah cakap, "Asyik kita je datang beraya rumah orang. Tak pernah merasa orang datang beraya rumah kita".So, kami bersedia jelah melayan kerenah tetamu yg bakal tiba. Hohoho

2 comments:

Anonymous said...

salam,along...sorila x dpt tnggu maen boling same2 tyme raye aritu...kitaorg ni pun tumpang org jer...ikot sape2 yg ade kete..huhu..tp biase je tyme maen tu...xpela...xde rezki thun ni nk maen same2..huhu..bgtaula eh nnti ble blik msia ^_^ -faizah-

aReLaN said...

faizah->tkpe2.xksh sgt pn.kang terkejut lak korg tgk along men.thun dpn dh knfem blik n keje pn.anytime je nnt roger je.