Banner

Tuesday, September 6, 2011

sToP LaH SeBaR ciTeR sesuKa aTi.....


Sejak akhir-akhir ni ramai betul share benda ni ;

"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwin RM****" Bunyi macam senang?Nah ini maksud sebenarnya.

"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibubapanya, apa sahaja dosa yang dia buat, dari dedah auratnya sehingga tinggal solatnya, aku tanggung dan bukan lagi ibubapa si dia. Dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku, jika gagal maka fasik, dayus & aku rela masuk neraka & malaikat Zabaniyah melibas badanku sehingga pecah"

Bagi aku memang elok untuk kongsi sesuatu yang baek tapi jangan la dok kongsi membuta tuli. Orang laen share, kita pon nak share. Tapi hakikatnya bukan macam tu. 

Si suami tak menanggung walau satu dosa yang dilakukan oleh anak anak mahupun si isteri, cuma si suami menanggung dosa-dosa kerana kecuaian tidak mendidik isteri dan anak-anak ilmu agama. Jadi sebagai lelaki yang bakal bergelar suami dan ayah, apa peranan kita???

Tuntutlah ilmu agama sebanyak mungkin untuk mendidik mereka agar kita tidak dipertanggungjawabkan atas kecuaian tersebut. Wallahualam.....

2 comments:

kyo_9 said...

huhu..
ramai ke yg share benda nih..
bila baca balik baru perasan ayat x betul dia..
ade plak suami tanggung sumer..
x logik la..

aReLaN said...

saido->mmber ak rmi share kt fb.klu suami nk tanggung sme mmg berat sdgkn dlm quran pn tulis kita dipertanggungjawabkan ats dosa sndri.bini xtutup aurat contohnya,bkn kte tanggung dosa tu tp tanggung dosa tak didik n tegur bini sruh ttup aurat.