Banner

Saturday, May 23, 2009

aRTNeR La PLaK...



Hari Khamis yg lalu, aku ber'job-hunting' lagi. Kali ini, sebuah 派遣会社(dispatch company) bergelar アウトナ (Artner). Perjalanan ngan tren mengambil masa sejam setengah dan aku tak dapat duduk pn spnjg trip tu. Sampai2 je 浜松町駅, aku dah pening pale. Mana la bangunan Sumitomo yg menempatkan ibu pejabat syarikat ni. Yang aku leh nampak ngan senang nya hanya lah Tokyo Tower je. Aku jalan je ikut naluri hati ini & akhirnya jmpe gak la sbb nmpk ade budak len pakai sut & bawak beg bimbit.

Masuk je pejabat tu, kami disambut oleh seorang kakitangan wanita. Dia gak la yg memberikan penerangan tentang syarikat ni kepada kami sume. Penerangan bermula jam 2.00 petang & berakhir sejam kemudian. Pastu bermula ujian demi ujian untuk kami. Bermula ngan 個人分析 (self analysis). Soalan dahla sme dalam bahasa Jepun. 80 soalan dalam masa 20 minit. Memang aku men hentam je. Nak paham satu2 mmg tak sempat la. Kalu tak jawab sme mmg awal2 lagi dah kena reject. So jawab la mne rse ok je.

Pastu knowledge nye test meliputi bahasa Jepun, bahasa Inggeris, matematik, IQ test & teori. Punya la susah soalan dia. Nasib bek objektif. Leh tembak2. Aku bab tembak menembak ni mmg expert sejak kecik lagi. :) Ujian belum habis lagi. Ada lak 専門試験 (field exam). Aku amek la mechanical nye paper. Soalan byk kepada technical drawing, pengiraan berkaitan gear, mechanics & material dll. Mne la nak ingt sbb dah lme tinggal. Nasib bek ingt sket2 rumus gear tu.

Habis sme skali dalam pukul 5 lebih. Terpaksa aku solat Asar dalam tempat wat gambar pengesahan diri. Nek tren slme hampir 2 jam lak menuju teratak ku. Pas smpai tu, kna lak bergegas ke rumah kouhai utk majlis malam jumaat. Memang lembik satu hari tak jmpe makanan berat. Tiga kali tambah bihun goreng. Muahahaha

No comments: