Saturday, August 15, 2009

iNDaH kHaBaR DaRi RuPa.......

Memang cukup indah pemandangan Gunung Fuji dari jauh. Tapi hakikatnya tak seindah yg disangka. Itulah yg dapat kurasakan setelah berjaya menawan puncak Gunung Fuji bersama member2 yg len.

*Menuju puncak*

Memulakan pendakian pada jam 8 malam dr 五合目. Aku dan Ma
ngat memulakan pendakian di hadapan kerana semangat berkobar-kobar bak tren 快速急行 sehingga ke 七合目tp lepas tu jd 各亭 & last2 terus jd 電車遅れ. Awal2 sume orang kami pintas. Dah lama tu kitorg memanjang kena potong. Tiap2 corner mesti berenti rehat & tido. Aku kena serangan migrain tatkala mendaki. Memang seksa. Jalan sikit je kepala berdenyut. Pastu kena sedut oksigen. Kadang-kadang aku rasa cam dh tiba ajal aku je. Makin lama, aku dah macam zombie. Jalan je ikut org len nye step tanpa aku sedari pe aku buat.


*Antara peserta pendakian*

*Penulis dah start pening lalat*


Mangat siap kena timpa batu sampai berdarah kepala. Saido muntah2 sbb jd kaki botol. Mana taknya minum Livita 3 botol dgn perut kosong. Aku pn minum 3 botol dk tp dah bese sgt kot. Piji pn hampir mabuk. Tapi kami sume berjaya menawan puncak. Hampir sesat time turun tu pn ade. Alhamdulillah kami berjaya melengkapkan ekspidisi ini walaupon terseksa.Tapi penderitaan belum berakhir di situ. Time nk turun tu pon seksa. Sakit kaki, bahu, pinggang kami dibuatnya. Memang benar kata-kata senpai yg pernah daki Gunung Fuji. Takkan ade kali kedua. Cukuplah sekali seumur hidup ni. Banyak benda kami belajar dr pendakian kali ini. Antaranya:


1. Bawak barang sikit giler. Makanan cam tak guna pn sbb tak rse lapar bile mendaki.
2. Pendaki len bawak awek sebagai mangkin. Memang semangat takkan luntur la bile awek2 di
sisi.
3. Ikut rentak org len kalau tak bese. Nanti pancit terus lg seksa.

4. Gunung Fuji memang tak best didaki. Nama pon Gunung Berapi. Pemandangan tak lawa dan
membosankan.

16 comments:

shineeshimizu said...

moralnye di situ..jom g disney sea..ade gunung gak..hehehhe

shineeshimizu said...

tpi ari tu tgk bangumi jepun..mmng ramai ler kena gunung-sickness nie...jdi muntah2 pening2..smmngnye kena tido..mcm naik kapal gak..hehe

aReLaN said...

zahir->ak xnk dgr nasihat org yg gi fujikyuu tp lgsg tak nek pape ride.tak jantan lgsg la ko zahir.ish3

Anonymous said...

moralnya, panjang lah gunung yang indah rupa dari khabar.. gunung ehem ehem wahahahaha

Anonymous said...

*panjat

kyo_9 said...

haha.. ayat ko memang best~

aReLaN said...

anonymous->gng tu leh pnjat ke???daimp.ajak ak jd bengong.hahaha

saido->hahaha...ni hakikat penceritaan dan penglipur lara la.

nAna ezReenA said...

x lawa?? asal tengok gamba budak2 yg da smp kat atas tu, nampak lawa jee scenery..nie xmenikmati keindahan alam nie :p satu kepuasan klu smp atas tu tgk scenery sun rise..huhu

fareast said...

gunung Fuji yang lawa bila dapat tengok matahari terbit je, kalau pemandangan kat gunung tu memang tak lawa.

aReLaN said...

nana->tkleh tgk sunrise sbb mendung tetiba.dr fuji lawa la.kt fuji mne la lawa.cbe la nek sndri tgk.hohoh

Anonymous said...

gunung fuji tu x lawa time summer nih..sbb x bersalji..hehehe

aMaryLLiXe said...

hehee..congrates!

aReLaN said...

ano->klu time bersalji pn dr jauh je lawa rsenya.dkt tak gk.

alia->39

tun izyan dalila said...

Assalamualaikum wbt,

wow, your expedition sounds totally gruesome and tiring without any moral to appreciate from .

thanks.

coz my mom was asking me about, "why dont we go to fuji when i get there..."

so , now , from your experience. i can scribble off fuji san.

(^_^)selamat macam2.

Edi Azali Hadzri said...

Tahniah Matle!!

aReLaN said...

not only me.japanese also said,the 1st time u reach the top of fuji,that's an experience u can't describe with words.but if u climb it again, then u r totally moron.

ppl who nver climb it could only say good thing bout it as u don't suffer like we did.