Thursday, January 24, 2013

SaLaM MauLiDuR RaSuL & HaRi LaHiR


Maksudnya : "Dan tidak kami (ALLAH) utuskan kamu (Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat buat sekalian alam"      (Surah al-Anbiya : 107)


Salam Maulidur Rasul buat semua. Nabi Muhammad, utusan terakhir untuk kita semua, walaupun sudah sekian lama meninggalkan kita, begitu banyak peninggalan baginda buat kita. Semua sifat terpuji ada pada baginda dan perlu dijadikan ikutan, petunjuk dan teladan. Ingatlah, kita tidak akan sesat selagi mana kita berpegang dengan dua peninggalan terbesar baginda iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Amalkanlah sunnah Rasulullah selagi kita masih mampu sebab banyak kelebihannya. Banyakkanlah selawat dan salam ke atas baginda moga kita beroleh syafaat di sana nanti insya-ALLAH.


Dan hari ini juga, tanggal 24 Januari 2013, genaplah aku berumur 26 tahun. Memang aku bersyukur sangat dilahirkan ke dunia ini oleh emak aku. Dan kali ini cukup bermakna apabila hari lahirku sama ngan maulidur rasul. Mungkin ini satu-satunya dalam sejarah hidupku tarikh lahirku sama ngan tarikh bersejarah buat kita ummat Islam. Jadi di kesempatan ini, aku nak ucapkan terima kasih buat semua yang telah banyak berjasa dalam hidupku. terutama mak & abah yang besarkan aku sampai aku dah jadi suami orang dan bakal jadi ayah lak ni. Kalau ada hutang piutang ke apa yang aku terlupa tu, tolonglah ingatkan. Aku ni pon kadang-kadang pelupa. Kalau korang pon tak ingat, halalkan jelah ye.

Hari ni aku cuti tapi isteri aku kerja. Kena la tunggu si dia balik kerja kalau nak sambut pon. Hehehehe...


42 comments:

Sally Yatiey said...

Salam Maulidur Rasul ;)

Che Rosliza Che Mat said...

Salam Maulidur Rasul ;)

Cik Nur said...

salam maulidur rasul arelan...
dan selamat ulangtahun kelahiran ya.. :)

Nurmujahidah Ismail said...

salaam maulidur rasul :D

profmie said...

Salam maulidur rasul..
selamat hari lahir bro..

the malay male said...

semoga dipermudahkan segala urusan

Yana Libra said...

salam maulidur rasul & happy besday~~ :)

NAL said...

Salam maulidur rasul..
Selamat hari lahir aReLaN, semoga menjadi seorang anak dan suami yang baik...dan moga2 dikurniakan anak cepat2.. :)

kinara kinatara said...

salam maulidur rasul juga buat arelan:)

dan hari nie bday arelan kan??

Hanamiko Sakura said...

otanjoubi omedetou dan salam maulidur rasul :D

QasehnyaRania said...

salam maulidul rasul dan selamat hari lahir.
ciksu doakan semoga panjang umur, dikurniakan kesihatan yangg baik dan sentiasa murah rezeki.amin.

Rapunzeel Cikilolo said...

Selamat hari jadi...

Kite sebaya... Haha

Denaihati said...

salam maulidul rasul, selamat hari jadi dan moga dipanjangkan umur

izan mama mia said...

salam maulidur rasul..dan selamat hari jadi yg ke 26 thn...masih muda dan tak lama lg bakal bergelar ayah yer...moga selamat dunia akhirat...usia diberkati..amin

Kancil 8349 said...

Salam Maulidur Rasul

zila manaf said...

salam maulidur rasul dan selamat hari lahir..moga peroleh keberkatan umur ya :)

dya bunga said...

selamat hari lahir arelan!! semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.. dan salam maulidur rasul..jom selawat..:)

nuyui a.k.a miss YUI said...

salam maulidur rasul ya..

Saya Disini said...

Salam Maulidur Rasul

Mrs Velentine said...

salam maulidur rasul

Deqla manjew said...

salam maulidur rasul..wahh baru 26 tahun eh? muda lagik..hihi.. selmt ulang tahun ye. =)

Knor said...

Selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w

Cik Aini said...

salam maulidur Rasul Alan..

selamat ulangtahun jugak..moga sentiasa sihat dan dimurahkan rezeki..juga nti jd bapa yg baek ye.amin :)

lelamaisara said...

Salam MaulidurRasul dan selamat Ulang Tahun ....

lelamaisara said...

Salam MaulidurRasul dan selamat Ulang Tahun ....

Cik Nurul Siezuka said...

Salam Maulidur Rasul Arelan..

iAmCekbolat said...

hepy besday abg alannnnn ! salam maulidur rasul jugak :))

bby due bila ?

Leeza dayasari [santai leeza] said...

salam maulidur rasul.

Etuza Ezawarna said...

salam maulidurrasul...terbaik tema kesederhanaan..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

salam maulidul rasul kepada semua.. semoga kita terus mengingati pengorbanan dan perjuangan rasulullah :)

Yumida Huda said...

salam maulidur rasul n hepi belated birthday...wah sweetnye celebrate bday ngn wife kesayangan

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

salam maulidul rasul dan selamat hari lahir arelan...semoga dipanjangkan umur dan sentiasa dimurahkan rezeki

Lia Irdelia said...

Selawat buat junjungan besar kita...
& selamat hari lahir terlewat utk kamu.. hehhe

N.Aima K said...

Happy Belated Birthday!!

N.Aima K said...

Happy Belated Birthday!!

Chic Na said...

happy belated birthday arelan. ;)

محمد رازيق said...

salam maulidur rasul bro. btw, aku nak wish happy belated besday bro. moga murah rezeki dan bahagia siamping keluarga. amin

kata kata islami said...

Tanggal Kelahiran Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam diperselisihkan secara tajam. Ada yang mengatakan bahwa beliau lahir tanggal 2 Rabiul Awal, 8 Rabiul Awal, 10 Rabiul Awal, 12 Rabiul Awal, 17 Rabiul Awal (Lihat al-Bidayah wa Nihayah karya Ibnu Katsir: 2/260 dan Latho’iful Ma’arif karya Ibnu Rojab hlm. 184-185). Semua pendapat ini tidak berdasarkan hadits yang shahih. Adapun hadits Jabir dan Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma yang menerangkan bahwa tanggal kelahiran Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah tanggal 12 Rabiul Awal tidak shahih. Kalaulah shahih, tentu akan menjadi hakim (pemutus perkara) dalam masalah ini. Akan tetapi, Ibnu Katsir rahimahullah berkata tentang hadits tersebut, “Sanadnya terputus.” (al-Bidayah wan Nihayah karya Ibnu Rajab hlm. 184-185)

Berhubung penentuan hari kelahiran beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak ada yang shahih, tidak mengapa kalau kita menukil pendapat ahli falak. Banyak ahli falak berpendapat bahwa hari kelahiran beliau adalah pada tanggal 9 Rabiul Awal, seperti al-Ustadz Mahmud Basya al-Falaki, al-Ustadz Muhammad Sulaiman al-Manshur Fauri (Sebagaimana dinukil oleh Shofiyurrohman al-Mubarokfuri dalam ar-Rahiqul Makhtum hlm. 62), dan al-Ustadz Abdullah bin Ibrahim bin muhammad as-Sulaim, beliau mengatakan,

“Dalam kitab-kitab sejarah dan siroh dikatakan bahwa Nabi shallallahu’alaihi wa sallam lahir pada hari Senin tanggal 10, atau 8, atau 12 dan ini yang dipilih oleh mayoritas ulama. Telah tetap tanpa keraguan bahwa kelahiran beliau adalah pada 20 April 571 M (tahun Gajah), sebagaimana telah tetap juga bahwa beliau wafat pada 13 Rabiul Awal 11 H yang bertepatan dengan 6 Juni 632 M. Selagi tanggal-tanggal ini telah diketahui, maka dengan mudah dapat diketahui hari kelahiran dan hari wafatnya dengan jitu, demikian juga usia Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dengan mengubah tahun-tahun ini pada hitungan hari akan ketemu 22.330 hari dan bila diubah ke tahun qamariyyah akan ketemulah bahwa umur beliau 63 tahun lebih tiga hari. Dengan demikian, hari kelahiran beliau adalah hari Senin 9 Rabiul Awal tahun 53 sebelum hijriah, bertepatan dengan 20 April 571 M. (Taqwimul Azman hlm. 143, cet pertama 1404 H)

Syaikh Ibnu Utsaimin berkata, “Sebagian ahli falak belakangan telah meneliti tentang tanggal kelahiran Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ternyata jatuh pada tanggal 9 Rabiul Awal, bukan 12 Rabiul Awal.” (al-Qaulul Mufid ‘ala Kitab Tauhid: 1/491. Dinukil dari Ma Sya’a wa Lam Yatsbut fis Sirah Nabawiyyah hlm. 7-8 oleh Muhammad bin Abdullah al-Ausyan)

Kesuma Angsana said...

moga terus diberikan keberkatan dunia & akhirat ye

Nyue said...

selamat ulang tahun arelan..heheheh....mak aihh..sama umur gamaknya kita..hahahaha

9n0L4 said...

hepi belated befday. lupeeee. same befday dgn adek akak. :)

Khasiat Bambu Bercabang Dua said...

Assalamu'alaikum...
kimjumgan perdana... smg terjalin persahabatan